Korte vragenronde met Alec en Marte

We konden enkele vragen stellen aan Alec en Marte in onze Debatwedstrijd-vragencorner. Dit net voordat de winnaars van de voorronde in Antwerpen bekend gemaakt werden. De spanning was dus te snijden!

Hoe hebben jullie kennis gemaakt met de debatwedstrijd?

Marte: “Onze leerkracht zedenleer heeft ons daarover aangesproken aangezien we nogal vaak debatten voeren in de les. Hij vroeg wie hieraan wou meedoen. Wij hebben ons daarvoor opgegeven en vorig jaar ook.”

Dus jullie hebben vorig jaar ook meegedaan? Wat vinden jullie van de debatwedstrijden?

Alec: “Aangezien dat we hier terug staan vinden we het wel leuk.” (er wordt gelachen) “Het is een andere manier van werken. Er zijn spreekbeurten en dat is allemaal een beetje saai terwijl hier zit er interactie in. Je moet je ook voorbereiden voor een onderwerp, maar op een veel interactievere manier.”

Marte: “Door er een wedstrijd van te maken ben je ook meer geëngageerd om eraan te werken. Daardoor hebben wij ook veel bijgeleerd door de laatste keer.”

Hoe hebben jullie je voorbereid?

Alec: “Heel veel opzoekwerk. Ik denk echt dat we tientallen uren gewerkt hebben. Als gevolg daarvan heb je wel, vind ik, een grotere blik op de wereld. Bijvoorbeeld nu met abortus, je leert dingen die je anders niet zou weten.”

Marte: “Ja.” (knikt instemmend)

Zijn jullie van mening veranderd door het opzoekingswerk?

Marte: “Ik denk vooral dat mijn meningen genuanceerder geworden zijn, in het algemeen. Zoals het voorbeeld van abortus, ik had geen idee wat er allemaal gebeurt na zoveel weken. Maar ik denk niet dat mijn grote mening echt veranderd is.”

Hoe hebben jullie besloten om samen te werken?

Alec: “Dat was gewoon van we gaan meedoen aan de debatwedstrijd, ‘Doe jij met mij mee?’ ‘ja.’

Marte: “Wij kennen elkaar al van het eerste middelbaar en we weten ook dat we heel erg .. ja..” (kijkt naar Alec)

Alec: “Complementair zijn.”

Marte: “Complementair zijn in onze meningen. Dus dan dachten wij samen kunnen wij voor alles dan wel iets vinden, pro of contra.”

Wat vinden jullie van de stellingen?

Alec: “Ik vind de meeste stellingen wel leuk of uitdagend maar er zijn er een paar bij zoals ‘het genderneutraal opvoeden van kinderen’ dat de onderzoeken maar naar één kant zijn gericht op vlak van studies en argumenten die je kan vinden. Wij hebben die daarnet gevoerd en onze tegenstanders waren onze schoolgenoten. Die hadden dus hetzelfde opzoekingswerk, als resultaat waren die zich met onze inhoud tegen ons aan het debatteren.”

Marte: “Ja, er zijn heel veel stellingen die maatschappelijk gericht zijn en heel hedendaags zijn. Waardoor wij als jongere al een mening over hebben en mee zijn opgegroeid. Het is heel moeilijk om voor enkele stellingen tegen te zijn. Bijvoorbeeld die klimaatmarsen zijn heel actuele onderwerpen waar heel moeilijk pro of contra argumenten voor te vinden zijn.

Denken jullie dat jullie nog doorgaan? 

Alec: “Ik vrees er een beetje voor omdat vorig jaar, over het algemeen, de oppositie een beetje minder sterk was. Dit jaar denk ik dat er meer kanshebbers zijn om naar de volgende ronde te gaan. Ook onze klasgenoten zijn er heel erg op vooruit gegaan terwijl ik het gevoel heb dat wij hetzelfde zijn gebleven.”

Marte: “Inderdaad, het is wel moeilijk maar ik zou het ze wel gunnen. Het waren moeilijke stellingen, ze hebben twee keer contra moeten gaan voor iets dat we eigenlijk pro voor zijn.” (lacht) “Bijvoorbeeld dat genderneutraal opvoeden, je vindt daar heel weinig over.”

Jullie hebben vorig jaar al meegedaan dus denken jullie dat jullie geen extra vaardigheden hebben opgedaan?

Alec: “Jawel, sowieso wel. We zullen iets mondiger geworden zijn, maar niet in de mate dat ik anderen erop vooruit heb zien gaan.”

Marte: “Het was vooral de ervaring die ertoe telt. Gewoon om misschien een liefde te creëren naar debatteren, maar het heeft ons niet echt in de praktijk verbetert.”


In het filmpje hieronder kan je hun reactie zien nadat bekend was dat zij de winnaars van de Antwerpse voorronde zijn.

-Deze interviews werd afgenomen door Louise Dereumaux als schoolproject.-